Over Karel Jonker

“Wat je zoekt heb je”.

Mensen en bedrijven zijn continu op zoek naar verbetering met de uiteindelijke wens geluk te ervaren. Dat zoeken is niet eenvoudig en kent vele teleurstellingen en nieuwe routes. Nadat deze gevonden is, start er weer een nieuwe zoektocht naar beter, bevrijding, mooier, blijer, gelukkiger. Maar wat als ik zeg dat je alles wat je zoekt reeds hebt. Denk er eens over na!

Dikwijls is stil staan bij het nu een moment om te beseffen dat je alle goede zaken waar je naar op zoek bent dichterbij liggen dan dat je ooit hebt kunnen vermoeden, maar dat het zoeken zoveel energie en aandacht vraagt dat je er niet aan toe kwam stil te blijven staan. Juist door op zoek te zijn naar een beter leven wordt de pijn meer voelbaar. Het verzet ertegen wint aan macht. Stil staan bij wat je hebt en accepteren dat dit is wat er is, doet beseffen dat je meer hebt dan waarvoor je strijdt.

Het is deze levensfilosofie die me leidt door de hectiek van alle dag. Het besef dat er meer is dan een baan, partner of vader zijn. In alle rollen neem je jouw eigen waarden mee en daar trouw aan zijn bepaalt de wijze waarop de rollen worden ingevuld. Verlangt de wereld van je dat je in een pak met een mooi horloge je een succesvolle zakenman toont, ook al verteert de werkdruk en verwachtingen je. Of houd je jouw waarden voor ogen en ontwikkel je een passend leven vanuit wat je werkelijk wilt zijn en wie je (echt) bent? Run je een onderneming op een manier dat jij aan verwachtingen voldoet en heb je pillen nodig om in slaap te komen, of stel je een vitale gezondheid boven alles wat buiten je ligt?

Mijn eigen zoektochten hebben heel wat frustratie en teleurstelling opgeleverd. Het besef dat eigenlijk alles wat ik zocht al in bereik lag werd ingegeven doordat bij alles waar de teleurstelling zich voor deed, ikzelf de sleutel had keuzes te maken. Glas half vol, half leeg zeg maar!  Naarstig op zoek naar een mooi huis in Frankrijk met de verwachting dat dan alles goed komt, of genieten van de prachtige woonplek die reeds nu in bezit is en daar alles uit halen wat je elders zoekt?

Als leider in een bedrijf is veranderen en verbeteren uiteraard een mooie uitdaging maar ten koste van wat wordt de verandering doorgevoerd?  Zit iedereen nog op de wagen en is er sprake van nuttige taken, evenwichtige balans en is de menselijke maat voor klant en medewerker het uitgangspunt, welke waarden zijn leidend? Mijn stelling is dat een bedrijf meer in huis heeft dan het zelf denkt en dat daarbij stil staan mooie inzichten kan geven.
In mijn geval; een bedrijf leiden, leefstijl centraal zetten, sportinstructeur zijn en fysieke uitdaging zoeken. Wat is daar de gemene deler? Voor mij is de rode draad het beïnvloeden van gedrag, motiveren, grenzen opzoeken, deze verleggen en respecteren. Vooral dat benoemen wat er al is en waarvan meer efficiënt gebruik kan worden gemaakt. Een bedrijf leiden is een prestatie waar doorzettingsvermogen en een eigenwijs vertrouwen in de weg die je gaat, vergelijkbaar is met de voorbereiding van een marathon.

In het huidige (revolutionaire) transitietijdperk is het essentieel de goede paden te kiezen. Wie de verandering niet ziet, is te laat. Wie daadkracht en lef toont is voorbereid op de toekomst.
De afgelopen jaren heb ik leiding mogen geven in turbulente tijden. Wetswijzigingen, hogere klantverwachtingen, starre systemen en een terugtrekkende overheid. Een bedrijf in volle groei een koerswijziging laten maken is voor betrokken medewerkers en leiding geen sinecure. Maar juist deze uitdaging is de moeite waard en geeft weer zicht op een betere toekomst. Net als in een marathon; genieten van de tocht naar de eindstreep, de vermoeidheid overwinnen in de overtuiging dat je meer kunt dan je denkt.

Leidinggeven aan verandering is uitdagend, omdat het de manier van denken, organiseren en uitvoeren tart. Bedrijfsculturen veranderen. Het vraagt vitaliteit van de mensen die er werken en werkgevers zullen meer en meer uitgedaagd worden mensen te binden in de krappe arbeidsmarkt. De menselijke maat als rode draad in organisatie- en klantbejegening. Een vitale medewerker vraagt een vitaal management en draagt bij aan een vitale organisatie. Vitaliteit in het bedrijf geeft de mogelijkheid tot aanpassing aan de nieuwe tijd. Het is op tijd en alert en beweegt adequaat mee in de enorme transitie waar we ons momenteel in bevinden.